آكادمي تخصصي عمران آكادمي تخصصي عمران .

آكادمي تخصصي عمران

وال پست چيست؟

والپست كه با نام وادار نيز شناخته مي‌شود، براي افزايش مقاومت سازه در برابر عوامل طبيعي مانند زلزله و باد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از اين محصول براي اتصال ميانقاب‌هاي سازه‌اي و غير سازه‌اي به اسكلت ساختمان استفاده مي‌شود. ميانقاب‌هاي ديواره‌هاي هستند كه بر اساس اتصال يا عدم اتصال آن‌ها به سازه به دو دسته تقسيم شده‌اند.

وال پست كلافي است كه در طول هاي مشخص براي يكپارچه عمل نمودن ديوار به كار مي رود. اين وال پست ها سبب درگيري ديوار با اسكلت و در نتيجه استحكام ديوار خواهد شد. همان گونه كه از نامش پيداست، وال پست نگهدارنده ديوار است. اين المان كه معمولا به صورت يك تير-ستون طراحي مي گردد، در انتهاي سالن هاي صنعتي و به طور كل فريم هاي با دهانه بالا كه انتهاي آن با ديوار پوشش مي گردد، قرار مي گيرد. در اين مقاله از آكادمي عمران قصد داريم تا به بررسي وال پست بپردازيم.

وال پست در مقررات ملي ساختمان و آيين نامه 2800

آيين نامه 2800 به طور كامل و با جزئيات كافي، نحوه اجراي وال پست و همچنين ابعاد مورد نياز جهت طراحي و تهيه تجهيزات را تعيين كرده است. اولين نكته‌اي كه در اين آيين نامه مورد تاكيد قرار گرفته، لزوم به كارگيري وال پست براي تمام ديوارهاي جانبي (خصوصاً ديوار نما) به منظور مقاوم سازي در برابر حوادثي همچون زلزله است. طبق اين آيين نامه، تمام لبه‌هاي آزاد ديوارها و لبه‌هاي قائم ديوارهاي غير سازه‌اي بايد به طور مناسب مهار شوند. همچنين لبه‌هاي افقي ديوار غيرسازه‌اي بايد با كلاف فولادي يا ناوداني 6 (يا معادل با سطح مقطع بتن مسلح) مقيد شوند. ديوارهاي داخلي كه ارتفاعي بيشتر از يك متر و هشتاد سانتي متر دارند نيز، بايد از طرفين به سازه مهار گردند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۴۳:۱۳ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

فهرست بها ابنيه 1402

شايد اين سوال براي شما پيش آمده باشد كه فهرست بها ابنيه چيست؟ چه كاربردي دارد؟ چگونه مي توان آن را تهيه كرد؟ اگر در حوزه دفتر فني مشغول هستيد حتما تا به حال به دنبال لينك دانلود فهرست بها ابنيه 1402 و دانلود pdf آخرين نسخه آن گشته‌ايد. ما در آكادمي عمران، همواره به روزترين و دقيق ترين فهرست بها ابنيه را در اختيار كاربران خود قرار مي دهيم. براي دانلود جديدترين دانلود فهرست بهاي ابنيه ۱۴۰۲،  مي توانيد به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.

فهرست بها ابنيه چيست؟

فهرست بها ابنيه در واقع ليستي از قيمت‌ هر واحد ساخت، اجرا، يا تهيه مصالح مختلف فهرست بها گفته شده كه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه براي رشته‌هاي مختلف پروژه‌هاي عمراني مانند ابنيه و راه منتشر مي‌شود.

اولين فهرست بها در سال 1355 براي كارهاي ساختماني و راهسازي منتشر شد و به دنبال آن سازمان برنامه و بودجه براي رشته‌هاي ديگر نيز اين فهرست را تهيه كرد. با استفاده از اين فهرست مي توان  پس از محاسبه مقدار هر فعاليت انجام شده و ضرب بهاي واحد فهرست بها مبلغ نهايي آن فعاليت و خدمات را به دست آورد.

شايد از خود بپرسيد كه سازمان برنامه و بودجه چگونه بهاي واحد هر فعاليت را محاسبه كرده و در فهرست بها رديف‌ها را تنظيم مي‌كند؟

در پاسخ بايد بگوييم كه قيمت هر رديف فهرست بها وابسته به چهار عامل قيمت مصالح، دستمزد نيروي انساني، هزينه ابزار و ماشين آلات و حمل و نقل بوده كه هر ساله با توجه به تورم و افزايش يا كاهش قيمت‌ها در چهار عامل ذكر شده، بهاي هر رديف تغيير مي‌كند.

پس همانطور كه گفتيم، در قيمت‌هاي واحد پايه فهرست بها، هزينه تهيه كل مصالح، ماشين آلات، نيروي انساني، بارگيري، باراندازي، اتلاف مصالح، تهيه آب، سوخت، تعمير و استهلاك ماشين آلات براي اجراي صحيح و كامل كارها طبق نقشه و مشخصات آمده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۰:۲۲ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

آجر چيست؟

تا به حال به اهميت آجر و ميزان بالاي استفاده از آن در ساختمان ها، بنا ها، و مصالح ساختماني دقت كرده ايد؟ مي دانيد كه با داشتن دانش بالا و تخصصي در مورد آجر، انواع آن، و كاربرد هر نوع مي توانيد با انتخاب بهترين و مقرون به صرفه ترين نوع آن در هزينه پروژه هاي خود صرفه جويي كرده و در همين حين كيفيت كار خود را نيز به بهترين نحو حفظ نماييد؟ ما در آكادمي عمران به تمامي سوالات شما در مورد آجر پاسخ مي دهيم.

آجر چيست؟

آجر چيست يك متريال پركاربرد و يك نوع سنگ مصنوعي از انواع فرآورده‌هاي ساختماني است كه از تركيب خاك رس با آب، قالب‌گيري مخلوط به دست آمده، و پخت در كوره به دست مي‌آيد. خاك آجر مخلوطي از خاك رس، ماسه، فلدسپات، سنگ آهك، سولفات‌ها، و غيره است. اما اصولا عنصر اصلي اين مصالح ساختماني خاك رس است. 

از اين سنگ مصنوعي عمدتا در ديوارچيني، كرسي چيني، كف سازي، و نماي ساختمان استفاده مي شود. وجود خاك مناسب، به ويژه خاك رس، به مقدار زياد در ايران يكي از مهم‌ترين دلايل استفاده گسترده از اين متريال بوده است. با گذشت زمان و با توليد مصالح متنوع و به روز مانند كامپوزيت، شيشه و سنگ، استفاده از اين مصالح كاهش يافته و محبوبيت خود را به ويژه براي استفاده در نماي ساختمان از دست داده است.

لازم است كه اين مصالح همچنان با توجه به اجبار مراجع صدور پروانه ساخت مبني بر استفاده از آجر در قسمتي از نماي ساختمان در بعضي مناطق شهر و تصميمات شوراي عالي شهرسازي و معماري با هدف احياي معماري ايراني اسلامي، همچنان به ميزان بالايي مورد  استفاده قرار مي گيرد.

انواع مختلف آجر

آجرها تنوع بالايي دارند كه معروف ترين آن ها شامل ليست زير مي شود:

آجر سنتي يا دستي
آجر قزاقي (نظامي)
آجر فشاري
آجر جوش
آجر لعابي
آجر ختايي
آجر دكوراتيو
آجر شيلي
آجر نسوز
آجر ماشيني
آجر ماسه آهكي
آجر سفالي يا ايتال
آجر لفتون يا سوراخ دار
آجر پنتي
آجر رسي
آجر مهندسي
آجر نما
آجر توكار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۵:۰۶ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

سنگ اسلب چيست و چه انواعي دارد؟

سنگ ها تنوع بالايي دارند و از انواع آن ها در بخش هاي مختلف انواع ساختمان ها و بسته به عملكرد آن ها استفاده مي شود. يكي از مهم ترين و معروف ترين سنگ ها در ميان آن ها اسلب است. سنگ اسلب به سنگ هايي مي گويند كه در ابعاد و اندازه‌هاي خيلي بزرگ براي اجراي كف و ديوار از آن‌ها استفاده مي‌شود. ما در آكادمي عمران به بررسي تمام فاكتورهاي سنگ اسلب پرداخته و جامع ترين و كامل ترين اطلاعات را در اختيار شما قرار مي دهيم.

در لغت، اسلب (slab) به معناي ورق، برگه يا قطعه است اما در صنعت ساخت و ساز اين واژه به معناي توليد و فرآوري سنگ (برش و صيقل دادن) در ابعاد خيلي بزرگ از كوپ سنگ خام گفته مي‌شود.

اين روش يكي از روش‌هاي جديد فرآوري سنگ بوده كه كوپ ‌سنگ خام به وسيله دستگاه‌هاي مخصوصي مثل اره مخصوص و وايركات، در طول و عرض بزرگتري نسبت به تايل‌ها برش داده مي‌شود.

امروزه اين متريال به علت استحكام بالا، زيبايي و وجود رگه‌هاي طبيعي بسيار در صنعت ساختمان سازي محبوب شده و مورد توجه طراحان و مهندسان قرار گرفته است.

انواع سنگ اسلب

سنگ اسلب انواع مختلفي دارد كه از انواع آن در بخش هاي مختلف ساختمان استفاده مي شود. مهم ترين سنگ هاي اسلب شامل موارد زير است:

سنگ اسلب مرمر
سنگ اسلب تراونيكس
لايم استون
تراورتن
گرانيت
مرمريت
بوك مچ
فور مچ


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۳۶:۲۹ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)