آكادمي تخصصي عمران آكادمي تخصصي عمران .

آكادمي تخصصي عمران

لايحع ضرر و زيان چيست؟

تبصره 80 تجديد نظر در نرخ پيمان در انواع پروژه هاي عمراني به منظور شناسايي، ارزيابي و كنترل ريسك‌ ها و مشكلات محتمل در طول اجراي پروژه ارائه مي شود و با هدف بهينه سازي مديريت و كاهش زمان و هزينه هاي احتمالي ناشي از زيان در پروژه ها تهيه  گردد. براي ارزيابي آن نيز ابتدا شناسايي تمامي عواملي كه ممكن است باعث ضرر و زيان در پروژه شوند، انجام مي ‌پذيرد. هريك از اين عوامل مورد ارزيابي قرار گرفته و احتمال وقوع آن و نيز اثرات مالي آن بر پروژه تخمين زده مي‌ شود. در نهايت، براساس اين اطلاعات، اقدامات لازم جهت كاهش احتمال وقوع ضرر و زيان يا مديريت آن‌ ها در صورت وقوع تعيين مي‌ شود.

مراحل تهيه‌ي لايحه‌ي ضرر و زيان پيمانكاري

بررسي مستندات پيمان
طبقه‌بندي اسناد
تعيين مواد قانوني
تعيين سرفصل‌ها
تعيين روش‌هاي كمي‌سازي مرتبط
محاسبه و برآورد ضرر و زيان‌هاي وارده
تهيه‌ي لايحه‌ي ضرر و زيان (Claim Package)
دفاع از بسته ضرر و زيان
براي كسب اطلاعات بيشتر به وبسايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۲:۳۶ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

سيمان چيست و انواع آن كدامند؟

سيمان، سنگدانه درشت و سنگدانه ريز از مصالح مورد استفاده در بتن مي باشند. سيمان به عنوان ماده چسبنده و اتصال دهنده در بتن مورد استفاده قرار مي گيرد. چسباننده هاي از قبيل گچ، سيمان، قير و …در مصالح ساختماني انواع مختلفي دارند كه برخي از اين چسباننده هاي ساختمان، چسباننده هاي آبي (هيدروليك) هستند و برخي ديگر در دسته چسباننده هاي هوايي قرار مي گيرند. تفاوت چسباننده هاي آبي با چسباننده هاي هوايي در اين است كه دسته اول با آب تركيب مي شوند و دوغاب آنها در آب و در هوا سفت و سخت مي شود و مي توانند در داخل آب پايداري خود را حفظ كنند.


انواع سيمان پرتلند بر مبناي استاندارد ايران

در استاندارد ايران كه بر مبناي استاندارد ASTM تدوين شده، سيمان پرتلند به پنج تيپ (نوع) تقسيم مي‌شود كه عبارتند از:

تيپ 1ـ سيمان پرتلند معمولي
تيپ 2ـ سيمان پرتلند اصلاح شده
تيپ3ـ سيمان پرتلند زود سخت شونده
تيپ 4ـ سيمان پرتلند با حرارت كم
تيپ 5ـ سيمان پرتلند ضد سولفات

تيپ سيمان چيست؟

سيمان يك تركيب پودر شده و نرم از رس، سيليس و اكسيدهاي معدني است. تركيب سيمان با آب يك چسب فوق العاده قوي براي اتصال انواع مصالح ساختماني ايجاد مي كند. از سوي ديگر، در توليد بلوك هاي سفت و منسجم نيز بايد از سيمان استفاده شود. بنابراين به نظر مي رسد بدون وجود سيمان، پيشرفت در ساخت و ساز يك ساختمان رخ ندهد. سيمان در تيپ هاي مختلف توليد مي شود. انواع تيپ سيمان ويژگي هاي خاص خود را دارند. به عنوان مثال، بدون توجه به اقليم آب و هوايي يك منطقه نمي توان از هر نوع سيماني استفاده نمود. بنابراين بهترين نوع سيمان، تيپ سيماني است كه با اقليم آب و هوايي يك منطقه متناسب باشد. انواع سيمان از تيپ ۱ تا تيپ ۵ تقسيم بندي مي شوند. بخش مهمي از تفاوت انواع تيپ سيمان با يكديگر بر اساس زودگير يا زودسخت بودن و ميزان حرارتي است كه به هنگام تركيب آزاد مي سازند. تقسيم بندي اصلي سيمان بر اساس نوع مواد اوليه آن به شكل پرتلند و غير پرتلند خواهد بود. خط توليد سيمان پرتلند و تجهيزات مورد نياز براي توليد انواع سيمان كاملا يكسان هستند. دليل عمده اي كه باعث تفاوت انواع تيپ سيمان مي گردد، نوع مواد اوليه و درجه حرارت كوره در زمان توليد است. براي توليد سيمان پرتلند معمولي دماي كوره در حدود 1500 درجه خواهد بود. 

براي كسب اطلاعات بيشتر به وبسايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۴:۴۷ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

آموزش اجراي ساختمان

آموزش عمران ساختمان همانند نظارت ساختمان از آن دست مواردي است كه هيچ دوره و پكيجي نمي تواند به طور كامل آن را پوشش دهد، چرا كه از نزديك لمس كردن اتفاقات در كارگاه، لازمه رشد در اين حوزه مي باشد. اما مي توان با يك آموزش و پكيج حرفه اي، سرعت رشد در اين مسير را افزايش و مسافت آن را نيز كاهش داد.

صنعت ساخت و ساز همواره يكي از پر رونق ترين صنايع به شمار مي رود و همين موضوع سبب شده است تا بيشتر افراد آشنايي نسبي با مراحل اجراي ساختمان را داشته باشند. برخي از مراحل بنا شدن يك ساختمان جنبه هاي تزييني دارند و برخي ديگر در مقاوم سازي ساختمان در برابر بارهاي خارجي نقش دارند و پيش از شروع به ساخت هر نوع ساختماني بايد با اين مراحل آشنا بود. اگر شما هم مشتاق هستيد صفر تا صد اجراي يك ساختمان را از زمان خريد زمين تا تحويل كليد بدانيد، مي توانيد از پكيج آموزش اجراي ساختمان آكادمي عمران استفاده نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۱۴:۴۱ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

تسرچه پيش تنيده چيست؟

تيرچه پيش تنيده چيست؟

تيرچه پيش تنيده يكي از مهم ترين مصالح ساختماني به شمار مي آيد و از مفتول هاي 5 ميلي متري در ساخت و توليد تيرچه هاي پيش تنيده استفاده مي شود. تيرچه پيش تنيده بتني يك مقطع تي شكل بتني مي باشد كه بتن آن توسط كابل (واير)هاي مخصوص تحت تنش فشاري قرار مي گيرد. پس از اجراي عمليات پيش تنيدگي بر روي كابل ها در تيرچه، كار بتن ريزي شروع مي شود كه پس از آن بتن در تيرچه، تحت فشار قرار مي گيرد. از مهم ترين ويژگي هاي اين مصالح، بالا بردن سرعت ساخت است. ما در آكادمي عمران به بررسي تيرچه پيش تنيده مي پردازيم.

تيرچه هاي پيش تنيده چه ويژگي هايي دارند؟

تيرچه هاي پيش تنيده به گونه توليد مي شوند كه بتوان سيمان و يونوليت ها را در دو سمت آن قرار داد. ارتفاع پاشنه تيرچه حدود 4 سانت است و حداقل 10 سانتي متر عرض تحتاني و 4 سانت فضا براي جاي قرار گرفتن يونوليت ها و بلوك ها و همينطر ارتفاع تيرچه پيش تنيده، عموما بين 13 تا 17 سانتي متر مي باشد. گاهي در تيرچه ها، مقاومت فشاري 28 روزه آن بايد حداقل 350 كيلوگرم بر سانتي متر مربع باشد. همينطور اين عدد بايد از دو برابر تنش فشاري بخش پاييني تيرچه بالاتر باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۴۷:۵۶ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)