آكادمي تخصصي عمران آكادمي تخصصي عمران .

آكادمي تخصصي عمران

مصالح پاي كار چيست؟

مصالح پاي كار، به مصالحي اطلاق مي شود كه براي اجراي موضوع پيمان، مورد نياز باشد و در كار نصب شود و با توجه به اسناد و مدارك پيمان به ويژه برنامه زمانبندي اجراي كار و مشخصات فني، توسط پيمانكار تهيه و در محل يا محل هايي كه در طرح جانمايي تجهيز كارگاه به عنوان انبار كارگاه يا محل انباشت مصالح تعيين گرديده به شكلي انبار شود كه قابل بازرسي، اندازه گيري يا شمارش باشد.

نكته پر اهميتي كه در ابتدا برداشت مي شود، اين است كه مصالح بايستي با مشخصات فني پروژه تطابق داشته و براي اجراي موضوع پيمان تهيه گردد، براي مثال اگر كليه ميلگردهاي پروژه از نوع A2 در نظر گرفته شده، در صورتي كه پيمانكار ميلگرد A3 را وارد پروژه نمايد و درخواست پرداخت به صورت مصالح پاي كار نمايد،‌ اين موضوع نبايستي مورد قبول دستگاه نظارت مقيم، مشاور و كارفرما قرار گيرد.

هنگام تهيه صورت وضعيت موقت، مصالح پايكار اندازه گيري و با مهندس ناظر يا نظارت فني كارگاهي، صورتجلسه ميشود و همچنين براي بالاتر بردن و افزايش قدرت مالي پيمانكار، 70 درصد بهاي مصالح پايكار و همچنين هزينه حمل بدون اعمال ضريب 0/7 ( براي مصالحي كه مشمول هزينه حمل مازاد ميشوند) و با اعمال ضرايب منطقه اي، بالاسري و پيشنهادي جزء پيمانكار، در صورت وضعيتها محاسبه خواهد شد.

در آخرين صورت وضعيت موقت پس از تحويل موقت و صورت وضعيت قطعي يا نهايي، به هيچ عنوان نبايد هيچ نوع مصالح پايكاري در صورت وضعيت منظور شود، مصالح مازاد بر مصرف كه در پروژه و كارگاه باقي مي ماند، متعلق به پيمانكار است، بايد توسط پيمانكار از كارگاه خارج شود.

مصالح پاي‌كار در قراردادهاي سرجمع تفاوتي با قراردادهاي فهرست بهايي ندارد و طبق دستورالعمل و پيوست‌هاي فهرست‌بهاي منظم با آن برخورد مي‌شود. مصالح پاي‌كار كارهاي مازاد نيز هيچ تفاوتي با ديگر مصالح پاي‌كار ندارد. تمامي مستنداتي كه براي اعمال ضرايب نياز است، فهرست‌بها و متن قراردادهاي تيپ سرجمع است.

براي كسب اطلاعات بيشتر به وبسايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۲۱:۰۳ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)

سقف كاذب چيست و انواع آن كدامند؟

سقف كاذب به عنوان يك پوشش براي سقف اصلي در نظر گرفته مي شود. اين پوشش نه تنها زيبايي سقف را دو چندان مي كند، بلكه با استفاده از آن مي توان تاسيسات و سيم كشي ها را پوشش داد و دغدغه مخفي نگه داشتن آن ها را رفع نمود. سقف كاذب، سقفي ثانويه براي ساختمان محسوب مي شود كه در پايين سقف اصلي نصب مي شود و عيوب آن را برطرف مي سازد.

اين سقف به سقف اصلي و ديوارهاي اطراف متصل مي گردد و سازه اصلي بار آن را تحمل مي كند. سقف كاذب براي عايق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت، اجراي نورپردازي هاي دكوراتيو و پوشش سيم هاي تاسيسات كاربرد دارد. اين سقف ارتفاع اتاق را كاهش مي دهد، به همين منظور براي جلوگيري از ايجاد فضايي محدود و تنگ آن را لزوما ديوار به ديوار اجرا نمي كنند.

مواد اوليه سقف كاذب مقاومت خوبي در برابر آتش سوزي دارند.برخي از مواد به كار رفته حتي تا ۴ ساعت نيز در برابر آتش سوزي مقاومت مي كنند.محصولاتي كه در اين سقف ها به كار ميروند به عنوان عايق حرارتي عمل كرده و از هدر رفتن انرژي جلوگيري مي كنند. همچنين به دليل قرار گيري بين فضاي اتاق و سقف از تبادل گرمايي بين محيط بيرون و داخل جلوگيري مي كند. سقف هاي كاذبي كه با استفاده از چوب، بتن و آجر ساخته مي شوند مي توانند عايق خوبي براي صدا باشند. همچنين تركيب گچ با مواد مصنوعي نيز مي تواند گزينه خوب عايق صدا باشد. سقف هاي كاذبي كه از گچ هستند وزن بسيار كمي دارند و حدود يك هشتم سقف هاي ديگر هستند. استفاده از سقف كاذب امكان پارتيشن بندي سقف را مي دهد و به دليل تنوع در نوع سقف و شكل و اندازه آن در طراحي داخلي بي نظير است. زمان نصب بسيار كم است و به دليل سرعت بالا و سهولت اجرا بسيار مورد توجه است.

براي كسب اطلاعات بيشتر به وبسايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۶:۴۳ توسط:مهندس عمران موضوع: نظرات (0)